Mindfulness is toch gewoon een beetje in het hier en nu zijn?

De training ‘Aandacht werkt’ is een mindfulness training voor kinderen. Mindfulness er word veel over gesproken, nog meer over gedacht. Maar wat is nou eigenlijk zo’n training? Wat doe je dan met de kinderen? De training bestaat uit 8 tot 10 contact momenten. Tijdens deze momenten zitten we stil, bewegen we met aandacht en spreken we over een thema. 8 tot 10 thema’s komen aan bod. Over je emoties, over aardig zijn, over je lichaam, over concentratie, over zintuigen, over aandacht, over ademhaling. Ik kan nog wel even door gaan. Deze training zit zo boordevol interessante onderwerpen. Ieder kind start met een intake en daar rolt voor ieder kind een thema uit waar ik extra aandacht aan besteed. Kinderen komen in een kleine groep bij elkaar. Ze luisteren naar elkaar, vinden erkenning en herkenning bij elkaar en ze leren van elkaar.

Mindful zijn is toch gewoon een beetje in het hier en nu zijn?

In het hier en nu zijn is een hip begrip geworden. Maar wat is dat nu eigenlijk? Dat je met je aandacht in het hier en in het nu bent. Niet in het verleden, niet in de toekomst, maar in het heden. Klinkt makkelijk misschien. Maar tegenwoordig is er zoveel afleiding om ons heen dat het een hele opgave blijkt te zijn. Daarbij vind ik het een beetje kort door de bocht, mindful zijn = in het hier en nu zijn. Mindful zijn staat voor mij gelijk aan aandacht hebben. Aandacht hebben voor wat er nu is. Aandacht hebben voor waar je mee bezig bent. Aandacht hebben voor je emoties. Aandacht hebben voor de ander. Aandacht hebben voor je ademhaling. En zo zou ik een hele blog kunnen vullen met onderwerpen waar je aandacht voor kunt hebben.

Aandacht is een krachtig iets. Met je aandacht ergens bij zijn, dat kun je trainen. In de training trainen we je aandacht door te werken met de ademhaling. Het volgen van de ademhaling en opmerken wanneer onze aandacht weg is. Want wanneer je kunt opmerken dat je aandacht ergens anders is, dan pas kun je besluiten om je aandacht weer te richten waar je het wil hebben. Opmerkzaamheid is voor mij net zo goed mindful zijn. Opmerkzaam zijn wat er om je heen gebeurd, wat er in je gebeurd. Wat vertelt je lijf jou? Ben je moe? Kun je daar naar luisteren? Wat vertellen je emoties jou? Ben je boos? Waar voel je dat? Wat vertellen jou gedachtes jou? Zijn ze altijd waar? Mindful zijn is zoveel meer dan gewoon een beetje in het hier en nu zijn.

Mindfulness voor kinderen? Hoezo? Kinderen hebben dat toch niet nodig?

Kinderen hebben van nature de nieuwsgierigheid om de wereld te ontdekken. Dat maakt dat ze met hun aandacht gericht kunnen zijn op wat er op dat moment om hen heen gebeurd. Zij zien die vlinder op de stoep en besluiten er voor te stoppen, de tijd te nemen om de vlinder met aandacht te bewonderen. Terwijl wij bezig zijn met op tijd bij school zijn, de planning die daarna komt, welke boodschappen we nog nodig hebben. Het klopt, wij kunnen van de kinderen leren.

Wat voor kinderen en voor ons volwassenen zo krachtig is in de training vind ik het werken met je ademhaling. Je ademhaling heb je altijd bij je, dit betekent dat je hem ook altijd in kunt zetten als handig middel. Wanneer je bijvoorbeeld gevallen bent en zo verdrietig bent, door naar je buik te ademen wordt je weer rustiger. Wanneer je niet in slaap kan vallen omdat je hoofd zo druk is, door naar je buik te ademen is je aandacht daar en niet in je drukke hoofd. Wanneer je zenuwachtig bent voor die spreekbeurt, door naar je buik te ademen vind je rust. Als iets zo pijn doet dat je niet weet waar je het moet zoeken, door naar je buik te ademen heb je een houvast en ben je met je aandacht niet bij de pijn. Als je het lastig vind om je te concentreren, door naar je buik te ademen is het daarna weer makkelijker om je focus te herpakken. Het is training. We trainen het volgen van de ademhaling. We oefenen het keer op keer. Zodat wanneer je kind het nodig heeft het in kan zetten. En naar mijn idee kun je dit niet jong genoeg leren. Hier heb je je hele leven iets aan.

Een kind van 4 is toch veel te jong voor zo’n training?

De training is mogelijk vanaf 4 jaar. Als de training op de basisschool gegeven wordt dan kan ook in groep 1 met de kleuters getraind worden. Ik heb, toen ik nog in opleiding was, een pilotgroep gedraaid met voornamelijk vierjarigen. Ik was nieuwsgierig naar hoe het effect zou zijn voor deze jonge kinderen.

De training heeft sowieso meerdere handboeken. Ieder handboek voor mij als trainer is gekoppeld aan een bepaalde leeftijdsgroep. 4-7 jaar, 8-12 jaar, 12-14 jaar. Dat zijn de leeftijdsgroepen waar ik voor geschoold ben. 14-18 jaar wil ik in de toekomst graag nog mijn certificaat voor halen. De training voor 4-7 jarigen draait volledig rondom Kikker Kees. De verhalen in de training zijn zo geschreven dat ze ook echt geschikt zijn voor deze jonge doelgroep.

Laatst sprak ik een moeder. Haar dochter zat bij mij in deze jonge pilot groep. Jiska, ze heeft er nog steeds baat bij. Als ze het nodig heeft pakt ze het weer op. Dan is ze bezig met haar ademhaling. Of een andere moeder die vertelde dat haar dochter op het moment dat het in slaap vallen weer moeizaam ging de cd weer pakte en de oefening voor het lekker slapen weer ging doen. Uit zichzelf. Kinderen voelen en ervaren dat het werkt, dit maakt dat ze het ook doen wanneer ze het nodig hebben. En daarbij denk ik dat we kinderen wel eens onderschatten. Je kunt ze al jong zoveel uitleggen waar ze baat bij hebben. Bijvoorbeeld over hoe hun hersenen werken. Als je snapt hoe het werkt, als je begrijpt wat er gebeurd en als je weet wat je dan kunt doen… En dat kun je trainen. Wij met de kinderen. Wij volwassenen reiken aan en de kinderen die zuigen deze informatie op en passen het toe.

Wil je meer blogs lezen over dit onderwerp?

Wil je meer lezen over de training?

Dat kan hier op de website. Er is de algemene informatie en je kunt lezen over wat mindfulness is en waarom je de training zou kunnen doen. Ben je geïnteresseerd in de training? Dan kun je via het contactformulier nog meer informatie opvragen.

Bewaren

Bewaren

Bewaren