Wat & Waarom

Wat is mindfulness?

Het regent en jij rent door de bui heen. Je voelt de spetters je gezicht raken. Hoe je voetstappen op de straat landen, hoe sneller je rent hoe harder ze de grond raken. Je voelt hoe de regendruppels zich eigenaar maken van je jas, je broek, je haren. Je bent doorweekt. Je kijkt op en de wind waait in je natte gezicht, brrrr daar krijg je een rilling van. Nog een klein stukje, je huis is al in zicht. Je ziet je moeder in de deuropening wenken, ‘kom snel’ hoor je in de verte. En je voelt dat er een glimlach op je gezicht komt. Dan ren je naar binnen. Je zet je handen op je knieën en buigt voorover om bij te komen. Druppels vallen op de vloer. Je voelt je hart kloppen en je ademhaling gaat nog ontzettend snel. Je zucht, wow dat was me het sprintje wel. 

Dit is een mooi voorbeeld van een mindful moment. Het begrip mindfulness hoor je steeds vaker voorbij komen, het duikt op in de kranten, je ziet het op televisie en internet staat er vol mee. Maar wat het nu eigenlijk is? Mindfulness is in het nu zijn. Ervaren wat er op dit moment is. In de wereld van tegenwoordig is het niet gemakkelijk. Er zijn zoveel prikkels en er is vaak veel wat moet. Lijstjes vol met taken die op ons liggen te wachten. Altijd maar doorgaan. Weet je nog hoe te stoppen en eens te voelen hoe het eigenlijk met je gaat? Of voel je dat pas wanneer je in bed ligt. Moe van alles wat je gedaan hebt, wat je ervaren en beleeft hebt. Alle gevoelens van die dag, alle gedachten die door je hoofd gingen. Kun je wel direct slapen of lig je met een piekerhoofd wakker terwijl je lichaam zo moe is?

Mindfulness is oefenen…

  • om te luisteren naar wat je lijf te vertellen heeft.
  • om gevoelens te verwelkomen ook als zijn het misschien niet de gevoelens waar je op zit te wachten.
  • om gedachten te laten komen en te laten gaan zonder er per se aandacht aan te besteden.
  • om te ervaren wat het hier en nu te bieden heeft.
  • om opmerkzaam te zijn.

Het is oefenen. Het valt misschien niet mee in het begin. Het blijft oefenen. Verwacht geen directe grootste veranderingen in je leven. Er is één groot voordeel. De oefeningen doe je met jezelf, met je adem. Je hebt niets meer en minder nodig dan je adem en je aandacht. En hoe fijn zou het zijn als jij jezelf dan dat stukje rust kunt brengen, een stukje ontspanning, een stukje vertrouwen dat je weet wat je kunt doen als je bijvoorbeeld paniek raakt of pijn hebt. Hoe fijn zou het zijn dat je opmerkt dat je kan genieten van de kleine dingen om je heen omdat je ze daadwerkelijk echt ervaart. Verwacht geen magie, geen toverstokjes die deze veranderingen voor jou waarmaken. Jij kunt het oefenen, jij kunt het doen.

Waarom mindfulness?

Als je merkt dat je het altijd lastig vindt om in slaap te vallen. Als je wel wilt ontspannen, maar eigenlijk niet echt goed weet hoe het moet. Als je heel hard probeert om je goed te concentreren op je schoolwerk maar steeds weg droomt of afgeleid bent door wat er om je heen gebeurd. Als je maar blijft nadenken, piekeren en zorgen maken en niet echt weet hoe je dit kunt stoppen. Als je lijf altijd maar wil bewegen en door gaan en je het stopknopje niet meer kunt vinden.  Als je meegesleept wordt door boze, angstige of verdrietige gevoelens.

Een mindfulness training kan je leren om:

  • je beter te kunnen concentreren
  • meer rust in je hoofd te krijgen
  • meer rust in je lijf te krijgen
  • aandacht te hebben voor jezelf en je omgeving
  • je bewust te worden van je gevoelens en hoe hier mee om te gaan

One thought on “Wat & Waarom

  1. Pingback: - Sterrig

Comments are closed.